tisdag 20 december 2011

Pepparkakscupcakes med gräddig mascarponefrosting



Inte nog med att julen står för dörren med allt vad gran, mat och klappar heter. Mitt i alltihop ska man även fylla år. Och födelsedagskalas är ju bland det bästa jag vet!
I söndags hade jag ett litet tidigt firande med mina allra sötaste vänner och en massa go-fika. Bl. a. bjöd jag på dessa juliga cupcakes som smakade som pepparkaksdeg. Jag fick hejda mig från att gå loss med skeden i smetbunken...
Det var väldigt gott med det syrliga från lingonen i muffinsen men jag hade velat ha lite mer av det. Jag rekommenderar en dubbel dos lingonsylt för den som inte räds de röda bären!


Ca 16 st.

100 g smör
2 dl mjölk eller grädde
2 ägg
1 ½ dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 tsk ingefära
1 tsk nejlika
1 dl lingonsylt (eller 2..)

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret, blanda med mjölken/grädden. Låt det stå så länge.
Vispa ägg och socker pösigt. Vänd ner de torra ingredienserna växelvis med vätskan, rör sedan i lingonsylten.
Skeda upp i muffinsformar. Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter.
Låt de svalna, bre sedan på frostingen.

Recept på mascarponefrostingen hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar