söndag 4 december 2011

Foccaccia

Ibland händer det faktiskt att jag bakar annat än sötsaker; som bröd t.ex. Eller i detta fall en härlig foccaccia som passar alldeles utmärkt till en varm soppa eller varför inte en pastasallad?
Det kan bli lite enformigt med det vanliga vitlöksbrödet som tilltugg när man bjuder på middag ( även om jag är galet förtjust i sådana, så har ju nya idéer aldrig skadat någon), detta tyckte jag absolut var en värdig ersättare. Jättegott med flingsältan och smakrika tomater!
Jag är ju speciellt förtjust i soltorkade tomater, så det var mitt självklara val att stoppa i brödet, men för den som vill variera sig kan man ju ha i oliver eller välja en favoritkrydda. Kanske rosmarin, timjan eller basilika?



25 g jäst
3 ½ dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
Ca 10 soltorkade tomater
6-7 dl vetemjöl special

Olivolja till pensling
Flingsalt


Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervärme, häll över jästen och rör runt tills den smält.
Strimla tomaterna och rör i dem tillsammans med olivoljan och saltet. Blanda i mjölet tills du har en smidig, något kladdig deg.
Jäs under bakduk 30-40 minuter.
Smörj en liten långpanna, ca 20x30 cm, med olja. Ta upp degen och platta ut den med oljade händer i långpannan (jag vet, nu är det mycket olja). Jäs igen under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla över olivolja och strö över flingsalt (ta så mycket som du själv tycker är gott). Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter tills det har en fin färg.
Låt svalna lite på galler, skär sedan i fyrkanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar