onsdag 21 december 2011

Saffransbiscotti



Det var även första gången jag testade på dessa små godbitar som jag tänkte ha till nästa kalas. (Ja, jag älskar ju kalas så självklart blir det ännu ett innan jul!)
Det var bland det godaste jag ätit i småkakeväg, kommer absolut bli ett stående inslag i mina julfiranden från och med nu.

30-40 st.

150 g mandel
75 g smör, rumstemp.
3 dl strösocker
3 ägg
½ g saffran
7 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka mandeln grovt.
Vispa smör, socker och saffran poröst. Tillsätt äggen ett i taget. Rör ner mandeln och sedan de torra ingredienserna och arbeta ihop till en deg. Dela den i 2 delar och rulla ut till längder, nästan lika långa som plåten. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl om degen är alltför kladdig att arbeta med.
Lägg dem på en bakpappersklädd plåt och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Ta ut dem och sänk värmen till 120 grader.
Låt de svalna något och skär dem sedan i i långa, sneda bitar. Lägg dem med snittytan uppåt och in i ugnen igen där de får torka i ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar