fredag 9 december 2011

Mjuk chokladpepparkaka



Som ett mellanting av mjuk pepparkaka och chokladsockerkaka säger kokboken.
Jag är inte helt säker på att jag håller med, tyckte mest att den smakade som mjuk pepparkaka; vilket jag visserligen älskar. Det är ett av mina måsten till jul! Men nästa gång skulle jag nog prova att öka kakaomängden till 3 msk så inte kryddnejlikan tar över helt.
Detta blir i alla fall sockerkakan som sällskapar med Kalle kl. 3!


2 ägg
3 dl strösocker
1 tsk kryddnejlika
1 tsk kanel
2 msk kakao
1 tsk bikarbonat
3 dl vetemjöl
1 ½ dl gräddfil
75 g smör, smält

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör i smör och gräddfil, och sedan de torra ingredienserna.
Häll smeten i en smord sockerkaksform, grädda mitt i ugnen ca 40 minuter. Den är klar när en provsticka kommer ut torr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar