söndag 11 december 2011

Julig chokladmousse med kryddrostade nötter



Det här är världens godaste chokladmousse i julig tappning!
Efter två satser av ett nytt recept på chokladmousse med glögg som, även om den lät fantastiskt god, bara skar sig så gav jag upp och återvände till mitt väl beprövade recept istället. Denna mousse misslyckas aldrig och är jätteenkel att svänga ihop!
Jag hade ju en skål med delikata, nyrostade, kanelkryddade pekannötter som kände sig lite ensamma utan något tillbehör.
Istället för vanlig mörk choklad valde jag en med apelsinsmak för en något julig touch. Glöggen tog ju slut av någon anledning... Men om man är sugen på den där glöggsmaken kan man nog byta ut kaffet mot lika mycket glögg, får prova det nästa gång!


Chokladmousse, 4-6 port.

3 dl grädde
2 ägg
150 g choklad (jag använde 100 g mörk m apelsinsmak, 50 g mörk naturell)
2 msk starkt kaffe

Dela äggen i gulor och vitor.
Smält chokladen i vattenbad. Rör i kaffet och äggulorna kraftigt. Krämen tjocknar en del.
Vispa äggvitorna hårt. Vispa grädden hårt i en annan bunke. Rör ner chokladkrämen i grädden så att allt blandas väl. Vänd till sist ner äggvitorna försiktigt. Skeda upp i skålar eller dylikt och låt de stå i kyl ca 1 timme.


Kryddrostade nötter

50 g pekannötter eller valnötter
2 msk florsocker
Smör
1 krm kardemumma
1 krm kanel
1 krm ingefära

Rosta nötterna i en torr, het stekpanna. Tillsätt florsocker, låt det smälta och få fin färg. Smält ner smöret tillsammans med kryddorna, häll upp röran på ett bakplåtspapper.
Låt det svalna och hacka sedan nötterna grovt. Strö dem över chokladmoussen och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar