måndag 19 december 2011

Gräddkola med lime

Nu har här ju varit väldigt tyst på bloggen i en hel vecka. Men däremot har det bakats desto mer! Såhär veckan innan jul är det fullt upp mest hela tiden, i alla fall om man som jag får ett lättare anfall av tindrande julhysteri och ett helt års överskottsenergi.
Det är, som de säger i Karl Bertils julsaga, ett bakande och korvstoppande, ett fejande och putsande, ett rumsterande och paketerande... Möjligtvis inte så mycket korvstoppande.


Ännu ett kolakok har det blivit, denna gång med rivet limeskal i. Dessa är mina absoluta favoriter! Så gott med det gräddiga och syrliga i samma tugga.
Jag har dock haft lite otur med dem tyvärr. Förra året blev de alldeles för mjuka, och i år blev de något för hårda. Jag kör ju på det gamla hederliga kulprovet, men om man inte kan göra en sak i taget är det lätt att missa värdefulla sekunder och helt plötsligt har kolan kokat för länge.
Kommer inte tomten med en kökstermometer i år, så får jag allt gå och köpa en själv efter nyår!



Ca 60 st.

100 g smör
2 dl grädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal av 2 lime

Smält smöret i en kastrull. Rör i grädde, socker, sirap och vaniljsocker. Låt det koka utan lock, rör om då och då. Kolan är färdig när den nått 124 grader eller håller ett kulprov efter ca 15-30 minuter (beroende på hur vid kastrullen är). Ta kastrullen från värmen och rör ner det rivna limeskalet.
Häll upp smeten på en bakpappersklädd plåt och låt den svalna. Klipp eller skär den sedan i bitar och slå in i t.ex. smörpapper.

1 kommentar:

  1. sv: Åh tack så jättemycket! :) Måste säga att jag känner detsamma nu när jag hittat din supersöta bakblogg, ääääälskar att baka! :)

    SvaraRadera