måndag 12 december 2011

Lakritskola



Jag får väl först erkänna att lakrits inte är min favoritsmak direkt. Det skulle vara lakritsbåtar då, men det är nog det enda jag gillar i lakritskategorin.
Och här står jag då och kokar kolor med en smak som jag inte ens gillar. Knepigt tycker ni?
Mest gjorde jag nog det för mammas skull som tyckte så mycket om dem förra året när min kusin bjöd på dem. Och sen hade jag faktiskt en lakritsstång som bara låg där i skafferiet.
Jag undrade lite lätt hur kolorna skulle bli när jag tittade ner i den kokande smeten och den såg lite ut som en sörjig göl och dessutom luktade suspekt. Men jag måste ändå säg att de smakade riktigt gott! Ja, t.o.m. jag som i vanliga fall undviker all lakrits tyckte att de gick hem! Smaken var liksom ganska mjuk och gräddig, med en hint av lakrits och inte mycket mer.
Varför inte testa en ny kolasmak i år?


Ca 60 st.

2 ½ dl grädde
250 g strösocker
2 ½ msk mörk sirap
1 msk flytande glykos
15 g smör
1 lakritsstång, 25 g
(Lakritsstång och glykos hittar du på apoteket.)

Krossa lakritsstången i en mortel, mortla till ett fint pulver.
Rör ihop alla ingredienserna i en kastrull och värm under omrörning. Koka i 20-30 minuter under omrörning. Testa om kolan är färdig med ett kulprov. Droppa lite av smeten i ett glas med kallt vatten. Om du kan rulla en hård kula av den så är kolan klar!
Häll upp smeten på en bakpappersklädd plåt. Låt den stelna, och dela den sedan i bitar. Packa in dem i aluminiumfolie eller smörpapper.

1 kommentar:

  1. Kul att det blev ett så bra resultat! Vi har inte gett hos på julgodisbaket ännu, men det är så inspirerande att se dina recept och bilder. Såg på Leilas söta jul igår, och då blir man ju ännu mer sugen! Kram från kusin Marie

    SvaraRadera