torsdag 8 december 2011

Äppelmuffins med pumpor

De här söta små sakerna är ju inte direkt juliga, utan mer höstiga, med sina pumpadekorationer och äpple/kanel kombinationen. Det var ett tag sen de bakades men jag har inte hunnit få upp dem på bloggen så här hamnar de nu mitt i allt decemberstök! Jag blev så nöjd med mina små marsipanpumpor, knappt man ville äta upp dem sen... Men kollegorna blev nog glada för fredagsfikat!



Ca 15 st.

3 ägg
2 ½ dl strösocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
2 äpplen

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala äpplena och skär i små kuber, smält smöret.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör i det smälta smöret tillsammans med mjölken, och sedan de torra ingredienserna. Vänd till sist i äppelkuberna.
Skeda upp i muffinsformar och grädda ca 20 minuter mitt i ugnen.


Kanelfrosting

3 dl grädde
125 g färskost
2-3 msk florsocker
Kanel efter smak

Vispa grädden. Vispa ner färskosten tills du har en tjock krämig konsistens.
Rör i florsocker och smaka av med kanel.
Bre på dina cuppisar och dekorera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar