söndag 3 april 2011

Mississippipaj

Blev ju väldigt sugen på att testa ett recept ur min nya bakbok, så i fredags bjöd jag hem min fina syster och hennes sambo på en gudomligt god (om jag får säga det själv!) chokladpaj med grädde.
Det kan aldrig bli fel med choklad!



Pajdeg
260 g mjöl
0,5 tsk salt
110 g smör
2-3 msk vatten

Rör ihop alla ingredienser till en smidig deg som får vila en liten stund i kylskåp. Kavla eller tryck sedan ut degen i en pajform, Förgrädda skalet i 175 grader i ca 15 min. Degen ska inte få för mycket färg.

Fyllning
150 g mörk choklad
50 g smör
2 msk ljus sirap
6 ägg
300 g råsocker
2 tsk vaniljsocker

3 dl vispgrdde
kanel

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält ihop choklad, smör och sirap i vattenbad till en slät blandning. Ta bort från värmen och låt svalna lite.
Vispa ägg, råsocker och vaniljsocker ordentligt i en bunke. Vispa ner chokladblandningen på låg hastighet. Vispa tills smeten är slät.
Häll smeten i pajskalet och grädda i 35-40 min. Passa den efter 30 min, så den inte bränns vid. När den är färdig är den fast men något lös i mitten (den sätter sig när den kallnar). När pajen har kallnat låter du den vila i kylen över natten.
Innan den ska serveras vispar du grädden lagom fast och brer ut över pajen. Strö över lite kanel (eller kakao, chokladflisor om man vill).



                                                                  Happy baking :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar