måndag 4 april 2011

Amerikanska chokladmuffins

Vilken tur att jag bakade muffins igår när jag idag skulle hem till en nybliven mamma på eftermiddagsfika!
De här muffinsen är väldigt maffiga men inte så söta. Men det kan man ju fixa till om man vill och stoppa i något sötgott som choklad eller marshmallows t. ex! Denna gången valde jag marabous apelsinkrokant, blev himla smarrigt! Apelsin och choklad är ju så gott ihop.

Ca 15 st.

4 dl vetemjöl
1 3/4 strösocker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
200 g choklad
1 ägg
3 dl mjölk
100 g smält smör

Blanda samman de torra ingredienserna. Vispa ihop ägg, mjölk och smör i en bunke för sig och rör sen ner i mjölblandningen. Rör i den grovhackade chokladen. Skeda upp i formar och grädda i mitten av ugnen ca 20 min i 175 grader.

De här är såpass mäktiga som de är, så tycker faktiskt inte att de behöver någon frosting.
Även om jag annars är väldigt förtjust i frostings...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar