onsdag 2 maj 2012

Mandelkubbar



Jag fortsätter på temat nostalgifika.
Mandelkubbar. Har ni smakat? Som ett mellanting av bulle och kaka, jättemumsigt!
Eftersom bittermandel inte fanns att tillgå någonstans i hela stora mataffären (kassörskan tittade mycket frågande på mig när jag undrade), så fick det bli mandelarom på flaska istället som jag ändå hade hemma. Helt ok ersättning tyckte jag, gav i princip likadan smak som bittermandeln själv.
En superenkel kaka att göra!


Ca 30 st.

1 ½ tsk mandelarom (eller 5-10 bittermandlar,malda)
100 g smör
1 ½ dl strösocker
1 ägg
2 dl gräddfil
4 tsk bakpulver
5 ½ dl vetemjöl

Pärlsocker till garnering

Sätt ugnen på 225 grader.
Rör smör och socker krämigt och vispa sedan i ägget. Blanda i gräddfil, bakpulver, mandelarom och mjöl. Rör ihop till en fast smet och forma den till en rulle. Skär i centimeter tjocka bitar och lägg kakorna på en bakpappersklädd plåt. Strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter, så de får fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar