söndag 13 maj 2012

Cheesecakerutor

Anyone for cheesecake?
En liten ruta till kaffet kan vara precis vad man behöver ibland.
Kakan var jättegod precis som den var, men jag kan tänka mig att det är gott att byta ut hälften av kesellan mot kesella vanilj och minska på vaniljsockret istället. Fast jag är ännu mer sugen på att baka kakan med kesella rabarber, som låter helt gudomligt god och somrig! Är det någon som smakat den?
Jag känner på mig att det snart är dags för ett cheesecakebak igen.




Botten

3 dl vetemjöl
3 msk strösocker
100 g smör
1 ägg

Häll mjöl och socker i en bunke. Klyfta i smöret och nyp ihop till en smulig massa. Rör i ägget, forma till en deg. Tryck ut degen i en fyrkantig springform, ställ kallt för att vila i 30 minuter.


Fyllning

2 ägg
500 g kesella
1 dl + 1 msk strösocker
1 dl crème fraiche
½ dl vetemjöl
3 tsk vaniljsocker
1 citron

Sätt ugnen på 200 grader. Riv skalet av citronen och pressa ur saften.
Vispa ihop äggen, rör i de övriga ingredienserna. Häll fyllningen i pajformen, grädda mitt i ugnen 35-40 minuter. Smeten ska ha stannat och fått lite färg på toppen.
Låt kakan kallna och skär i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar