onsdag 14 mars 2012

Rostad havre med honung och kanel



Jag är något av en havregrynsfantast och älskar havre i kakor och diverse bakverk. Så när jag hittade detta urklipp i min receptpärm som jag håller på att laga mig igenom (mitt nya projekt) åkte ugnen genast på!
Fantastiskt gott tillsammans med bär och youghurt, antingen till en solig långfrukost med kaffe och gul juice eller till en lättsam vardagsdessert.
Jag varvade krämig vaniljyoghurt, havre, hallon och björnbär i ett glas och njöt tillsammans med stor kopp te och desperate housewives. Gott.



Rostad havre, ½ liter

6 dl havregryn
½ msk kanel
½ dl vatten
½ dl honung
1 ½ msk olja

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda havregryn och kanel i en bunke. Rör ut honungen i vattnet (jag använde vanlig vilket funkade bra, bara rör ordentligt) tillsammans med oljan. Häll det över havren och blanda runt. Bre ut blandningen i en långpanna och rosta mitt i ugnen ca 15-20 minuter. Rör om några gånger under tiden.
Låt kallna och häll sedan upp i en burk med tättslutande lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar