söndag 11 mars 2012

Hallonsufflé

Något jag länge velat prova på att baka är sufflé.
Aldrig ens smakat, hade ingen aning om vad jag skulle vänta mig. Och också varit lite rädd för dem. Något med dem får dem att verka så komplicerade. När allt man egentligen ska göra är att vispa lite här och lite där, och så värst många ingredienser behöver man inte heller. Bara man följer receptet och inte glömmer halvvägs in att man hade halverat det.. Ja, jag glömde det. Hehe. Och är väldigt noga med att smöra och sockra formarna så inte smeten fastnar.

För ett första gångs experiment blev jag väldigt nöjd även om de av uppenbara skäl inte reste sig så väldans mycket i ugnen. (När jag tog bilden hade den redan sjunkit ner den lilla bit den rest sig.)
De smakade gott, krämigt och fluffigt och mycket hallon!
Det här receptet hittade jag i min pärm full med urklipp, kan nog komma från någon gammal mattidning.
Jag är väldigt peppad på att ge mig på det här sufflébaket igen och få den att resa sig sådär snyggt som den ska göra! Nästa gång har jag ett recept på chokladsufflé som jag är nyfiken på...

Förresten, glöm inte! Låt gästerna vänta på sufflén, inte tvärtom... Den sjunker snabbt ihop..




4-6 portioner

300 g hallon, tinade
2 msk grädde
1 ½ msk maizena
4 äggvitor
5 msk strösocker
1 tsk pressad citron

Förbered formarna. Pensla dem noga med smält smör och fodra dem sen med strösocker. Ställ in dem i frysen tills de ska fyllas.
Sätt in en plåt i ugnen och värm den till 175 grader.
Mixa hallonen med stavmixer, blanda ihop med grädde och maizena i en kastrull. Koka upp under vispning till en kräm. Låt den svalna.
Vispa äggvita, citron och 1 msk socker på mellanhastighet till ett löst skum. Tillsätt sedan resten av sockret och vispa på full hastighet tills du har en blank, styv maräng. Rör ner en tredjedel av äggvitan i hallonkrämen. Vänd sedan försiktigt ner hallonkrämen i resten av äggvitan med en slickepott.
Fyll formarna med smeten, jämna till ytan med en stekspade.
Grädda suffléerna på den förvärmda plåten mitt i ugnen ca 15-17 minuter.
Den ska resa sig en bra bit från kanten och fått fin färg.

Servera med grädde och några hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar