söndag 4 mars 2012

Biscotti med mjölkchoklad



Ännu ett bidrag till eftermiddagsfikan på jobbet!
De tar lite tid i ugnen men värt det, så himla goda att knapra på tillsammans med lite kaffe. Jag bakade med pekannötter denna gången, men använd den nöt du gillar bäst! Kanske valnöt, pistage eller varför inte mandel? Eller kör en mix!

Apropå knapra var jag inte helt nöjd med att dessa biscotti faktiskt inte blev så knapriga som jag tycker de ska vara, trots en hel del övertid i ugnen... Mina saffransbiscotti i julas var sådär skorpiga som jag föreställde mig i huvudet, hoppades på samma resultat här.
Jag tror att jag skivade dem lite för tjockt, man vill ju ha mycket kaka liksom..

Men, smaken var det inget fel på! Nötter och mjölkchoklad, svårt att inte gilla. Jag har lätt för att bli lite av en perfektionist i köket, blir sällan riktigt nöjd. Så himla dumt, vem blir egentligen inte glad för hembakad fika?
Äsch, slut på mitt analyserande tjatter, ut i köket med dig och baka en kaka nu!


40-50 st.

100 g mjölkchoklad
200 g av din favoritnöt
3 ägg
3 äggulor
2 dl strösocker
1 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
8 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Grovhacka chokladen, finhacka nötterna.
Vispa ägg, äggulor, strö-, rå- och vaniljsocker till ett fluffigt skum. Blanda i bakpulver, nötter och choklad. Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en smidig deg. Ha i lite mer mjöl ifall degen känns för kladdig. Dela den i tre delar och rulla till längder, ca 35 cm långa. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.
Ta ut, skär i sneda bitar medan de fortfarande är varma.
Lägg bitarna med snittytan uppåt. Sänk värmen till 100 grader, torka kakorna i ugnen ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar