måndag 22 augusti 2011

Smulpaj med äpple

Det känns ju lite som att hösten är på g nu, slutet på augusti och inte längre så ljusa kvällar. Äntligen får man mysa till det med tända ljus och varma filtar igen säger jag! Inte för att jag har något emot sommaren, men jag längtar alltid till nästa säsong i slutet på den som är. Va skönt att man bor på en plats som faktiskt har fyra årstider!

Eftersom jag då sitter här och längtar till hösten så känns ju äpple och kanel i en knaprig smulpaj som en mycket god idé! Höstigt och inte så lite smarrigt. Plus i kanten att det går så fort att röra ihop.
Ibland är smulpaj allra bästa pajen!


Fyllning

2 äpplen
Kanel
Socker
1 dl hasselnötter
50 g mörk choklad

Skala och klyfta äpplena. Lägg dem i en smörad pajform.
Grovhacka hasselnötterna och sprid ut dem över äpplena. Strö över ordentligt med kanel och socker. Avsluta med att riva chokladen över alltihopa.


Smultäcke

75 g smör
2 dl mjöl
1 dl havregryn
3 msk socker

Rör ihop mjöl, havregryn och socker. Hacka i smöret och nyp ihop till en smulig deg.
Häll smuldegen över fyllningen i pajformen, grädda i mitten av ugnen på 225 grader ca 25 minuter.
Servera med ex. vaniljvisp (personligen tycker jag det är godare än vaniljsås, men jag älskar ju allt som är fluffigt!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar