söndag 7 augusti 2011

Cheesecake med hallon

Det var ett tag sen jag gjorde denna cheesecake, nämligen förra påsken (kan man möjligtvis gissa om man kikar på bilden..).
Men jag hittade ett kort på den när jag gick igenom mina foton i datorn, och tänkte att då kan jag ju lika gärna dela med mig av den här eftersom den gick hem så väl hos mina gäster!
Den blir inte så mäktig pga kesellafyllningen, och kardemumman i bottnen i kombo med hallongelén blir helt enkelt ljuvlig.
Precis som med choklad är det svårt att gå snett med hallon i receptet!



Botten

100 g smör
3 dl mjöl
½ dl strösocker
1 tsk kardemumma
1 msk kallt vatten

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och kardemumma i en bunke. Smula i smöret. Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg. Låt den vila en kvart i kylen.
Tryck ut degen i en springform. Grädda den i ca 15 minuter, eller tills degen blir gyllenbrun.
Sänk värmen till 175 grader när du tar ut kakan ur ugnen.


Fyllning

500 g kesella (10%)
1 dl strösocker
3 ägg
2 msk citronsaft

Vispa ihop kesella, socker, ägg och citronsaft för hand.
Häll fyllningen i pajskalet, grädda i mitten av ugnen ca 35 minuter tills kakan får lite färg.


Hallongelé

3 gelatinblad
400 g frysta hallon
2 msk socker

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Häll hallon och socker i en kastrull och värm under omrörning tills sockret smält och det har blivit lite såsigt av det hela.
Häll hallonen i en sil och låt saften rinna av i en kastrull. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma hallonsåsen. Rör om tills de smält. Låt såsen svalna något.
Häll hallonsåsen över kakan medan den fortfarande är i springformen. Låt den stelna i kylen ca 1 timme.
Lossa kakan med en kniv från formen och lägg över den på ett fat.
Garnera med exempelvis lite färska hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar