lördag 27 augusti 2011

Briocher

Jag surfar ofta runt på diverse bakbloggar, skoj att se vad andra hittar på i köket och man får så mycket tips och inspiration! Under en av mina sessioner hittade jag här ett lätt och smarrigt recept på briocher; måste testas hemma tänkte jag!
De var galet goda, antingen som de är eller med lite marmelad på, och gärna uppvärmda i ugnen så de blir sådär frasiga på ytan och mjuka inuti...
Perfekta till långdragna söndagsfrukostar!




Ca 20 st.

25 g jäst
2 dl vatten, fingervarmt
½ tsk salt
4 dl vetemjöl

200 g smör, rumstempererat
½ dl socker
5 ägg
ca 8 dl vetejöl

ägg till pensling


Lös upp jästen i vattnet. Rör i salt och mjöl och arbeta till en deg. Låt den jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Rör ihop smör och socker. Rör ner äggen i blandningen, och arbeta sedan in alltihop i degen. (Använd gärna degkrokarna på elvispen.)
Tillsätt mjölet och knåda ihop till en smidig deg.
Dela upp degen i så många bitar du vill ha och forma till bullar. Jag fick ut 20 st. normalstora.
Tänk på att ta undan en liten bit av degen som du formar till lika många små kulor.
Lägg bullarna i formar på en plåt. Gör en liten fördjupning i varje bulle med fingret och tryck i en kula.
Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg, och grädda dem i mitten av ugnen ca 10-12 minuter.
Låt bullarna svalna under bakduk.
Fys gärna in dem samma dag om de inte går åt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar