söndag 27 oktober 2013

Monas biskvihalvor



Allra bästa kalaskakan, därför blir den mitt bidrag till söta sakers bakutmaning som har tema KALAS nu i oktober! Passar ju alldeles utmärkt eftersom jag var på kalas bara häromdagen.
Jag kallar de Monas biskvihalvor för att min kollega Mona hade med sig de här till jobbet en gång, de försvann som smör i solsken så goda de var!


Ca 40 kakor

200 g sötmandel
3 dl florsocker
3 äggvitor

Mal mandeln och rör ihop med florsockret. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner i mandelblandningen. Klicka ut smeten till runda kakor på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta till dem något. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter, på 200 grader.
Lossa dem medan de är varma.


Smörkräm

100 g smör, rumsvarmt.
1 dl florsocker
2 äggulor
1 msk kakao

Garnering

100 g mörk choklad
Kokosflingor

Vispa smör och florsocker krämigt. Rör ner äggulor och kakao.
Bre krämen på hälften av de kalla kakornas undersida och lägg ihop dem två och två.
Ställ kakorna kallt en stund.
Skär dem i halvor, doppa snittytan i smält choklad och sedan i kokos.
Förvara kallt.

 

En ordentlig sång behövs också när man är på kalas så här kommer den!

2 kommentarer: