torsdag 26 april 2012

Smulpaj med björnbär och äpple



Är det någon som kommer ihåg mina kanelrostade havregryn som jag gjorde för ett tag sen?
I helgen använde jag dem i en smulpaj, smarrigt som bara den vill jag lova! Knapriga havregryn i en kladdig smuldeg med lite extra smak av kanel, blir ni inte sugna?
Det blir bara en liten paj av receptet, lagom för en fika på tu man hand med den man tycker bäst om, men vill man ha en större paj är det ju bara att dubbla måtten!
Jag rekommenderar varmt till fredagsmyset.


Fyllning

1 äpple
En näve björnbär
Kanel, socker

Skala och skär äpplet i kuber. Lägg i en liten ugnsform tillsammans med björnbären. Strö över lite kanel och socker. Sätt ugnen på 200 grader.

Smuldeg

50 g smör
3/4 dl havregyn
3/4 dl vetemjöl
1 msk strösocker

Smält smöret i en gryta. Rör i mjöl, havregryn och socker så du får en kletig smet. Klicka smeten över frukten. Grädda mitt i ugnen ca 20-25 minuter, så att pajen får en härlig färg.
Servera med grädde eller vaniljvisp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar