måndag 9 april 2012

Påsktårta



Det är inte riktigt ett påskfirande utan en ordentlig tårta tycker jag!
Efter lite funderande på vilka smaker jag ville ha i år så hittade jag ett recept som verkade väldigt lovande. Fluffigt och fräscht med citron och svarta vinbär, kan ju inte bli fel liksom.
Fast tyvärr blev jag lite missnöjd med just denna tårta...
Som jag sagt innan är jag en perfektionist i köket och väntar mig alltid perfekt resultat. Omöjligt vet jag ju egentligen, visst är det av misstagen man lär sig?

Vi kan ju ta det från början; tårtbottnen var helt underbar, hög och luftig, en dröm för tårtbagare.
Citronkrämen; alldeles underbar. Citron blir ju alltid så fräscht och gott i bakverk.
Men den där vinbärsfyllningen... Smakade på den i grytan och tyckte den var smaskens. Så jag öste på på första tårtbottnen och donade färdigt hela skapelsen.
Men när man sen skar upp härligheten så var det ju ett ganska tjockt lager av denna vinbärssylt, som dessutom plötsligt kändes enormt syrlig ihop med den där citronen. Överlag en ganska syrlig tårta. Personligen tycker jag att en tårta ska vara söt, eller i alla fall mest åt det söta hållet.
Nu var det ju inte omöjligt att skrapa bort en del av vinbären på tallriken, men det ska man väl egentligen inte behöva göra när man blir bjuden på tårta?

Så nja, lite missnöjd var jag allt. Men men, vi går vidare till nya bakverk! Och jag tror bestämt att nästa tårtäventyr kommer bli toppen.


Här kommer i alla fall recepetet på tårtan, som trots allt inte var helt misslyckad. Jag menar, lite ändringar i vinbärsfyllningen så e du ju hemma!


Tårtbotten

4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
½ msk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Vänd ner mjölsorterna tillsammans med bakpulvret i äggvispet. Häll smeten i en smord springform som rymmer 2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Låt svalna.


Vinbärsfyllning

500 g vinbär
2 dl strösocker (eller prova med 3?)

Blanda vinbären med socker i en kastrull. Rör ordentligt tills sockret smält. Låt koka på svag värme i ca 15 minuter. Låt kallna.


Citronkräm

1 citron
2 ägg
1 dl strösocker
50 g smör
250 g kesella

Riv skalet från citronen och pressa ur saften.
Blanda citronsaft, ägg, socker och smör i en kastrull. Sjud krämen på medelvärme under omrörning tills den tjocknar. Låt kallna. Rör sedan ner citronskal och kesella i krämen.


Garnering

3 dl vispgrädde
Mörk choklad
Marsipankycklingar


Dela kakan i tre bottnar. Lägg ett tunt lager vinbärskräm på första bottnen, och bre citronkräm på andra bottnen. Lägg på locket.
Vispa grädden och bre på alltihop. Grovhacka ett par rutor mörk choklad och strössla över, pynta till sist med några marsipankycklingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar