söndag 1 april 2012

Kladdkakemuffins med chokladspegel



Ännu en dröm för alla chokladälskare därute!
Förlåt, jag verkar ha snöat in fullständigt på choklad i allt jag gör... Måste vara vårsolen.
Men så härligt sega och mumsiga som dessa små godsaker är tror jag inte ni blir så ledsna på mig ändå.


Ca 16 st.

100 g smält smör
2 ägg
2 ½ dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner det smälta smöret. Blanda ner alla torra ingredienser och rör ihop allt till en härlig smet.
Skeda upp i små mazarinformar, fyll bara inte upp dem helt, de växer lite i ugnen.
Grädda mitt i ugnen i ca en kvart. Låt svalna, och fortsätt sedan med fyllningen.


Fyllning

50 g smör
1 ½ msk mjöl
½ dl strösocker
1 ½ msk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjöl, socker och kakao och rör till en jämn smet.
Tillsätt mjölk och grädde och koka tills krämen tjocknar. Det tar bara några minuter.
Häll krämen på de kalla muffinsen och låt svalna igen. (Men snart får du hugga in!)
Förvara godsakerna kallt.

2 kommentarer:

  1. Varför går jag in här å kollar när jag vet hur sugen jag blir och att jag inte får äta :-P
    När mina kilon är borta får du bjuda på riktigt bullkalas så jag lägger på mig igen ;-)
    kram J

    SvaraRadera
  2. Å de här är ju bara så underbara! Ser fram mot att få läsa fler smarriga recept. Tack för trevligt sällskap i kväll!

    SvaraRadera