söndag 8 april 2012

Muscovadofudge med hasselnötter



Jajamän, visst blev det ett fudgekok häromkvällen precis som jag lovade! Däremot har jag inte hunnit lägga upp det, så nu kommer ett något försenat påskgodis här på bloggen.
Men vem har sagt att man bara får göra godis vid påsk och jul? Kan man inte få koka sig lite fudge en tisdag i maj?

Riktigt söta små saker blev detta, men det vägdes upp av flingsaltet ovanpå. Sött och salt med knapriga nötter inuti, mm säger jag! Var inte rädd för saltet, det gör hela fudgen!
Kanske att jag provar att dra ner en del på strösockret nästa gång och ersätta med lite sirap istället.. Och kanske hälla upp smeten i små formar, den ville gärna smula sig när jag skulle skära den i bitar. Små tips till nästa gång!
Men förutom det blev jag väldigt nöjd, fudge har blivit lite av en favorit när det kommer till hemmagodis.
Till jul (jag vet, framförhållning eller hur!) har jag ett recept på skumtomtefudge som jag måste prova!


Ca 60 st.

50 g hasselnötter
200 g smör
5 dl mörkt muscovadosocker
5 dl strösocker
3 dl vispgrädde
1 ½ dl matyoghurt, 10 %
Ca 1 tsk flingsalt

Rosta nötterna i en torr stekpanna tills skalet spricker. Lägg dem i en ren kökshandduk och gnugga bort skalet. Grovhacka nötterna.
Smält smöret i en stor kastrull. Rör ner alla ingredienser förutom nötter. Rör tills sockret smält.
Koka upp och låt koka tills smeten är 122 grader. Har man ingen termometer (som jag) så gör kulprovet! (Jag kommer tyvärr inte ihåg hur länge smeten kokade, men har för mig att det var 20-30 minuter..) Rör om då och då.
Ta kastrullen från värmen och rör ner nötterna.
Ställ kastrullen i kallt vattenbad ca 5 minuter. Rör ordentligt tills smeten blir trögflytande. Häll upp i en smord form, ca 20x20 cm. Låt svalna. Strö över flingsalt och ställ kallt. Skär i bitar, eller häll upp i formar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar