onsdag 4 april 2012

Chokladpraliner med kaffesmak



Mitt i påskveckan är vi, och det är väl klart att jag har börjat på ett litet påskgodispyssel! Jag har försökt hitta nya recept i år, det är ju alltid kul att testa nytt! Choklad tyckte jag kändes som ett säkert kort till första godiset, oväntat eller hur? Så först ut blir det dessa små mumsiga praliner, och ikväll kan det kanske till och med bli ett fudgekok om vi har tur...
Är det fler än jag som längtar efter lite påskmys med vänner och familj nu?


Ca 30 st.

150 g mörk choklad med hög kakaohalt
½ dl grädde
2 msk starkt kaffe
50 g vit choklad
Valnötter, grovt grovhackade

Hetta upp grädden i en kastrull och ta av från värmen. Bryt ner den mörka chokladen och rör om tills den smält. Rör i kaffet. Häll eller skeda upp i ischokladformar. Ställ kallt att stelna.
Smält den vita chokladen i vattenbad. Klicka ut ovanpå varje form och tryck dit en liten valnötsbit.
Ställ kallt att stelna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar