onsdag 6 juli 2011

Superchokladiga brownies

Jag blev väldigt sugen på att baka riktigt chokladiga, tunga, goda brownies men insåg att jag inte hade några bra recept hemma. Vilken tur att man har internet då! Surfade in på Martha Stewart's hemsida, för jag tänkte vem kan detta med maffiga chokladskapelser bättre än amerikanarna? Eller Martha för den delen som har sin sida sprängfylld med det-vattnas-i-munnen-på-mig-mmm bakverk!

De blev precis så kraftigt chokladtunga och smaskiga som jag hade hoppats!
Alla mått är ju såklart amerikanska, men jag har försökt översätta dem här till svenska. Kör ofta lite på känsla när jag bakar efter amerikanska recept, här kommer min variant i alla fall!

Ca 12 st

50 g smör
200 g mörk choklad, gärna 70 %
2 dl mjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 ½ dl socker
3 ägg

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smör och choklad i vattenbad. Häll över smeten i en bunke. Rör i sockret. Tillsätt ett ägg i taget, blanda ordentligt. Vispa ihop de torra ingredienserna för sig, och rör sen ner dem i chokladsmeten.
Häll över smeten i en bakpappersklädd långpanna, ca 30x20 cm.
Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter och låt sen svalna.
Servera gärna med lite grädde och färska bär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar