söndag 24 juli 2011

Flädersaft



Jag har ju nästan glömt att berätta om mitt flädersaftande här hemma!
Efter många om och men (ska de där blommorna aldrig slå ut, och sen ingen citronsyra att tillgå i en enda matbutik här i krokarna..) så blev saften klar för ett par veckor sen.

Himmel vad gott det är med iskall flädersaft en varm dag när man tror att man ska avlida av värmeslag, törst eller myggbett-eller kanske alltihop på samma gång.

Provade ju att frysa in blommorna i år, och det gick alldeles utmärkt. Plockade upp dem en stund innan saftandet började så de hann tina. När de tinade blev de helt bruna och såg bara väldigt vissna ut; lite orolig i magen blev jag. Men jag körde på och när jag silade saften tre dagar senare så smakade den precis som den skulle! Den var lite mer koncentrerat gul än vad den brukar bli, men det hade kanske inte med det att göra. Och det spelar ju ingen roll!


Ca 2½ liter

15-20 klasar fläderblommor
1½ liter vatten
2 kg socker
2 citroner
50 g citronsyra

Lägg blommorna i t.ex. en stor kruka. Tvätta citronerna och riv skalet. Häll i det i krukan. Klyfta citronerna, pressa saften över blommorna och lägg även i klyftorna. Häll i sockret och citronsyran.
Koka upp vattnet och häll det över. Rör om tills sockret smält.
Låt alltihop svalna.
Ställ saften svalt; som i kylskåpet eller källaren. Låt den stå i tre dagar med en duk eller tallrik över.
Sedan är det dags att sila den!

Häll upp ett stort glas med massa is i och njut med lite nybakta bullar!
Eller en skål med härligt söta körsbär :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar