måndag 18 juli 2011

Godaste kladdkakan

Kladdkaka är ju aldrig fel när man är sugen på något sött och snabbt! Alla har sitt eget favoritrecept och det finns väl hur många varianter som helst.
Jag har kört samma recept från familjehemmet i flera år, och det är absolut inget fel på det. Men det är alltid roligt att smaka på någon annans, vilket jag gjorde hemma hos en tjejkompis för några veckor sen. Och jag nästan tuppade av i soffan så god den var! Perfekt kladdig, krämig och ganska hög så att det liksom blir ännu mer kladdkaka.
Detta blir med andra ord mitt nya standardrecept för kladdkaka (haha, ta inte illa upp nu mamma!).
Jag hade den inne i ugnen lite för länge, typ 25 minuter, för den blev inte riktigt så kladdig som jag hade velat. Nästa gång får det nog räcka med 20 minuter!



3 dl mjöl
4 dl socker
3/4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
200 g smör
4 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Häll i det smälta smöret och rör runt. Blanda sedan i äggen ett i taget. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter. Den ska vara lite dallrig i mitten när den är färdig, så blir den perfekt när den svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar