måndag 6 juni 2011

Tobleronekaka

Denna kakan har jag länge varit sugen på att provbaka! Fick receptet av en kollega en gång när hon hade med den till jobbet, den var så härligt kladdig, chokladig och supersmarrig!
Så hade jag en liten tjejmiddag här i lördags och tänkte att detta är den perfekta efterrätten!
Den blev precis så god som jag trodde! Men vad kan gå fel när choklad är inblandat? Det är min köksfilosofi :)



150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör i de övriga ingredienserna i kastrullen (alltid trevligt att spara lite disk!) och blanda ordentligt.
Häll över smeten i en springform och grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska vara kladdig men inte lös. Låt den svalna.

Glasyr

1 dl grädde
2 msk smör
150 g toblerone
50 g vit choklad

Medan kakan svalnar gör du glasyren.
Grovhacka chokladsorterna. Koka upp grädde och smör. Blanda i chokladen och rör tills allt smält. Ta bort kastrullen från plattan, låt glasyren svalna och stelna till lite.
Häll glasyren över kakan och ställ in i kylen tills det är dags för servering.
Smakar fantastiskt med lättvispad grädde och färska hallon! (Fast hade inga hallon hemma denna gången..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar