tisdag 21 juni 2011

Cheesecake med björnbärssås

Det var flera år sen jag gjorde en cheesecake senast, har varit ganska sugen på det ett tag nu :)
Detta var nog den krämigaste, mest ljuvliga cheesecake jag smakat. En liten bit av himmelrike på tungan...
Den lite syrliga björnbärssåsen passade perfekt till den söta kakan!
Mitt liv hade varit lite lite tråkigare utan min kokbok från Hummingbird Bakery tror jag.



Botten

150 g mjöl
1/4 tsk bakpulver
50 g strösocker
50 g smör
1 äggula

Cheesecakesmet

800 g färskost
190 g strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 ägg

Sätt ugnen på 150 grader.
Börja med bottnen. Nyp ihop smöret med mjöl, socker och bakpulvret. Blanda ner äggulan. Degen blir ganska torr och grynig. Tryck ut den i en springform, platta till ordentligt.
Grädda i 20-25 minuter, eller tills bottnen är gyllenbrun.
Låt den svalna.

Gör cheesecakesmeten under tiden.
Vispa ihop färskost, vanilj- och strösocker på låg hastighet, tills smeten är slät och tjock.
Vispa ner ett ägg i taget. Vispa på hög hastighet mot slutet för att få smeten lite fluffigare, men vispa inte för länge; smeten ska vara slät och krämig när du är klar.

Bre smeten över den kalla bottnen. Ställ formen i en lite större form och fyll den yttre formen med vatten till en tredjedel av den inre formens höjd.
Grädda mitt i ugnen i 50-60 minuter. Kakan är klar när den fortfarande är lite lös i mitten.
Låt den svalna lite i formen. Täck över den och låt den vila i kylen över natten, där kommer den sätta till sig.

Björnbärssås

250 g frysta björnbär
florsocker efter smak

Värm björnbären i micron. Mosa till dem med en gaffel så de blir lite såsiga. Rör i florsocker efter egen smak, och servera till cheesecaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar