tisdag 19 juni 2012

Chokladkräm




Denna ljuvliga lilla chokladkräm har ju redan varit uppe på bloggen en gång, men eftersom det nog är mitt mest repeterade recept så tycker jag det förtjänar en extra omgång i strålkastarljuset. Jag tror faktiskt att jag är kär i denna kräm. Lika underbar till trösterik söndagsfrukost som till romantisk helgdessert.

Den är görgod precis som den är, men ibland vill jag gärna variera mig så jag skippade kanelen helt denna gången och pudrade i lite kardemumma istället. Jag ersatte också hälften av chokladen med choklad med citronsmak. (Det finns ju en uppsjö av smaksatta sorter; andra spännande smaker kan ju vara mint, apelsin, hallon..)
Klyftade jordgubbar ovanpå såklart eftersom jag är mitt i sommarens jordgubbsfrosseri.
Enkelt och jättejättegott.


4 små port.

200 g mörk choklad, i bitar
2 ½ dl kaffegrädde, eller mellangrädde
2 äggulor
1 tsk kanel
ca 20 g smör

Värm grädden tills den sjuder. Ta kastrullen från plattan och lägg i chokladen. Vispa om så att den smälter, vispa sedan ner kanel och äggulor. Rör sist i smöret och blanda väl.
Häll upp i 4 små koppar eller glas och låt krämen stelna i kylen ett par timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar