onsdag 11 januari 2012

Muffins med choklad och hallon



Om ni frågar mig vad årets julklapp 2011 var, så skulle jag nog säga att det var bakformar. Och med alla dessa nya muffinsformar som ligger och trycker i köket blev jag så himla sugen på ett muffinsbak! Eftersom choklad är vad varje flicka behöver en onsdageftermiddag var inte smakvalet svårt.
Det enda svåra var att välja ut vilka av mina nya fina formar som jag skulle hälla smeten i...


Ca 18 st.

2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
4 dl vetemjöl
2 dl mjölk
125 g smör
50 g mörk choklad
100 g hallon

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och chokladen tillsammans i en kastrull, ställ åt sidan.
Vispa ägg och socker pösigt, rör i vaniljsocker, bakpulver och kakao. Häll i mjölken och smörblandningen tillsammans med mjölet. Blanda väl och vänd sist ner hallonen försiktigt.
Fördela smeten i formar, grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar