söndag 6 november 2011

Pumpapaj

För många år sedan köpte jag en kokbok med klassiska amerikanska pajer och ända sen dess har jag velat prova baka en pumpapaj. Dels för att jag är lite nyfiken på hur en sådan smakar, och dels för att jag är väldigt fascinerad av amerikanska högtider och då maten i synnerhet.
Hursomhelst har det inte blivit av, mest för att jag inte riktigt vetat hur jag skulle gå tillväga med hela pumpapuréprojektet (vilket visade sig vara väldigt enkelt och okomplicerat), och man glömmer lätt av saker när åren går.

Men i år har jag känt mig extra inspirerad av hösten och min nya bakblogg så det kändes som att det var dags för nya erfarenheter! Sagt och gjort; pumpa inhandlades och puréades och vispades ner i en juldoftande pajfyllning.
Den kommer nog inte bli en ny favorit, men den var absolut god, ganska söt och mäktig och smakar som jul vilket kan göra mig ganska så lycklig.



Pajskal

3 dl mjöl
2 msk socker
125 g smör
1 äggula

Blanda mjöl och socker i en bunke. Dela smöret i mindre bitar och smula ihop alltsammans. Arbeta ner äggulan tills du har en smidig deg. Klä en pajform, och låt den vila i kylen i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader. Grädda pajskalet i ca 10 minuter, eller tills det är gyllenbrunt och torrt.


Fyllning

5 dl osötad pumpapuré (1½-2 kg mogen pumpa)
2 ägg
1 dl strösocker
1 dl råsocker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
3/4 tsk kryddpeppar
1/4 tsk kryddnejlika
2 dl vispgrädde

Vispa ägg och socker till en luftig smet. Rör i pumpapurén tillsammans med de malda kryddorna.
Rör till sist ner grädden och blanda väl. Häll fyllningen i pajskalet och sätt in i ugnen (225 grader).
Grädda i 15 minuter, sänk sedan värmen till 175 grader och grädda i ytterligare ca 45 minuter tills fyllningen är torr.Låt svalna.
Servera med vispgrädde.


Pumpapuré

Dela pumpan och skär bort skalet.
Skär pumpan i mindre bitar. Lägg i en gryta och täck med vatten.
Koka i ca en kvart så att bitarna blir mjuka. Häll av vattnet och mixa till en slät puré.
Förvara i kyl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar