tisdag 29 november 2011

Pepparkaksrulle med lingongrädde

Den här lilla godingen bjöd jag på i söndags när det var dags för adventsknytis.
Är det någon som fattar att det redan varit första advent? December är nog min roligaste månad på hela året full med clementiner, julmust, pepparkakskryddor, glögg... Och julmys!
Godisbakande, julmusik och grandoft i hela lägenheten. Jag är på högvarv i en hel månad. Och detta är en av mina julfavoriter i stereon. Fast egentligen har jag hur många som helst...

Men för att återgå till rulltårtan; mjuk och saftig med härlig pepparkakssmak som gifte sig perfekt med den sötsyrliga lingongrädden. En rulltårta svänger man ju ihop på hur liten tid som helst. Detta är en ny rulltårtefavorit. Prova!



3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk kryddnejlika
1 tsk bakpulver
2 msk mjölk

2 ½ dl vispgrädde
1 dl lingonsylt

Sätt ugnen på 250 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjöl, bakpulver och kryddor tillsammans med mjölken.
Bre ut smeten jämnt på en bakpappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter. Strö lite socker över kakan och stjälp upp den på ett smörpapper.
Dra försiktigt av pappret som kakan gräddats på.
Vispa grädden hårt, rör ner lingonsylten. Bre lingonvispet över den kalla kakan och rulla ihop kakan från långsidan.

1 kommentar:

  1. Säker på att det inte är sockerkaka?!? ;-) Ser jättemumma ut :-) Kram J

    SvaraRadera