onsdag 30 november 2011

Apelsinscones



Dessa små scones serverade jag också på mitt temys häromhelgen, men jag hade ju glömt lägga upp dem! Mycket god smak av apelsinen blev det, men det kändes ändå som att det fattades något...
I originalreceptet var det såklart i katrinplommon, vilket jag uteslöt, jag tyckte nog inte att det lät så gott. Men man kanske skulle testa med russin istället?
Det var i alla fall väldigt gott med den söta apelsinglasyren ovanpå alltihop!


12 st.

3 dl vetemjöl
2 msk florsocker
1 apelsin
50 g smör
2 dl mjölk

Mjölk till pensling

Sätt ugnen på 200 grader.
Riv skalet av apelsinen fint. Blanda mjöl, florsocker och apelsinskal i en bunke. Hacka i smöret. Tillsätt mjölken lite i taget så att det blir en smidig deg. Ta upp degen på en mjölad yta och platta ut den till en 2 cm tjock rektangulär platta. Dela degen i 6 kvadrater, och kvadraterna på diagonalen så att du får 12 trianglar (är det någon som undrar om de plötsligt hamnat mitt i en mattelektion?).
Lägg trianglarna på en bakpappersklädd plåt och pensla med lite mjölk.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna på galler.


Glasyr

½ dl florsocker
2 tsk apelsinjuice

Rör ihop glasyren och ringla över de kalla sconesen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar