måndag 16 maj 2011

Blåbärskaka

Vi hade en mysig grillkväll hos fina systern igår, så då tog jag med mig lite efterrätt! Det blev ännu ett recept ur min nya favoritbok.
Så nu är de sista blåbären i frysen från förra sommarens skörd slut.. Hoppas på en rejäl laddning i år också!
Dessutom fick jag höra att jag missat flädern.. I år igen! Känns det inte väldigt tidigt för den att redan vara utblommad?? Jag är i desperat behov av att fylla på saften i frysen.. (Tja, desperat var kanske att ta i lite.)

Hursomhelst; min sockerkaka med blåbär blev härligt saftig med söt frosting på, men jag fick så mycket smet att jag gräddade den i två formar. Min form var nog lite mindre än den i originalreceptet!





350 g rumstempererat smör
350 g strösocker
6 ägg
1 tsk vaniljsocker
450 g mjöl
2 msk + 2 tsk bakpulver
2 ½ dl creme fraiche
250 g blåbär + extra till dekoration

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ihop smör och socker till en luftig smet. Vispa ner ett ägg i taget och vispa samman ordentligt. Rör ner vaniljsocker, mjöl och bakpulver. Tillsätt creme fraiche och vispa tills smeten är välblandad och luftig.
Rör försiktigt ner blåbären.
Häll smeten i en springform, 25 cm i diameter. Eller i två något mindre formar, med tanke på mängden bakpulver. Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter, tills en kaknål kommer ut ren.
Låt kallna och dekorera sedan med frosting och blåbär.

Mascarponefrosting

500 g florsocker
100 g smör, rumstempererat
250 g mascarpone (eller philadelphia om man föredrar det)

Vispa ihop smör och florsocker till en slät smet. Tillsätt färskosten och vispa samman allt ordentligt, tills den är lätt och fluffig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar