fredag 30 augusti 2013

Ako-kolan!!




Kommer ni ihåg Ako-kolan?
Jag tänker på den ibland och får ett sug av inte denna värld, framförallt efter Ako chok som var favoriten när jag var liten (ja, chokladbegäret började tidigt). Men även efter fruktsmaken, kan inte komma på något annat godis som ens påminner om den.
Många Ako kolor har det tuggats på under uppväxten och bilder av dem är tätt ihopvävda med minnen av min barndom. I soffan på kalas med hela tjocka släkten hemma hos mormor och morfar, på en stol i vårt eget kök framåt kvällen, på sommarsemester i bilen med familjen...
Och så helt plötsligt fanns den inte längre!?!



Anledningen till att jag tänker på den just idag är för att jag förra veckan hittade Retrokolor på Åhléns i smakerna grädd, choklad och mint i samma klassiska rutmönster.
Med höga förhoppningar köpte jag genast en påse chokladsmak och öppnade den hemma långsamt och förväntansfullt, skalade av pappret och kolan såg exakt likadan ut som jag minns den.
Men till min stora besvikelse var inte smaken där, kan inte sätta fingret på vad som saknades men hade jag fått en riktig Ako-kola hade jag känt igen den på direkten!

Finns det fler än jag som hade gett nästan vadsomhelst för en påse Ako?
Här finns en namninsamling för att återinföra den i samhället; var med, hjälp till att påverka vet jag!
Så länge det finns liv finns det hopp och hoppet överger mig aldrig.


Retrokolorna kommer hursomhelst ifrån Sockerbageriet som marknadsför fler saknade godissorter, vad sägs om sidenkuddarna?? Hur har jag kunnat glömma bort dem?

Min sista undran för dagen blir således; var det verkligen bättre förr?



 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar