onsdag 7 november 2012

Pepparkakskladdkaka med lingongrädde

Det finns en sån här variant i frysdisken i mataffären (jag gillar faktiskt de frysta kladdkakorna, men hembakat är alltid roligare), och jag älskar kombon choklad/pepparkaka. Så jag tänkte att det kan man ju lika gärna svänga ihop på egen hand!
Extra mumsigt med smaksatt grädde.

Vet du om att idag är kladdkakans dag? En dag värd att fira om du frågar mig..:)




100 g smör
3 dl strösocker
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk pepparkakskrydda
2 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull och rör i övriga ingredienser. Häll upp i en form, grädda mitt i ugnen på 175 grader 20-25 minuter (beroende på hur kladdig kaka du vill ha).
Vispa grädden med lite frysta, tinade lingon och servera till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar