söndag 28 oktober 2012

Pumpacupcakes

 


Oj, nu är det halloween igen! Jag tänkte först inte göra så mycket av det hela, men vips så hade jag inhandlat pumpa, köpt godis och var mitt uppe i ett muffinsbak. Som blev jättegott med puréead pumpa i!
Bli inte rädda för bakpulvermängden, jag blev det och tog bara ett par teskedar men så växte de nästan inte alls i ugnen heller...

Hur är det med halloweenfirandet hos er? Gör ni nåt av det eller blir det en dag som alla andra? Jag tänkte mest krypa ner i soffan med släckta lampor och tända ljus, mumsa på mina pumpacupcakes och titta på den allra bästa halloweenfilmen A nightmare before christmas. Kanske bjuda på godis till förbipasserande trick or treaters.. Och mysrysa med lite passande musik. Jag tror bestämt att halloweenfirandet växer lite på mig varje år...

Letar du efter andra halloweengodsaker? Här har du mina favvisar!
pumpapaj
höstmuffins med marsipanpumpor
creepcakes
Buuu.....




Ca 16 stycken


2 ägg
140 g strösocker
50 g smält smör
120 g vetemjöl
1 msk bakpulver
2 tsk kanel
1 1/4 dl mjölk
200 g pumpapuré (en liten pumpa)

Börja med pumpan. Skär den i mindre bitar och lägg i en gryta med vatten. Låt det koka i 5-10 minuter så pumpan blir mjuk. Häll av vattnet och mixa med stavmixer till en slät puré.
Fortsätt med muffinssmeten. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i övriga ingredienser inklusive pumpapuréen. Häll upp i formar, grädda mitt i ugnen 15-20 minuter på 175 graders värme.
Låt de kallna innan du dekorerar dem.


Frosting

Philadelphia
Lite smör
Florsocker
(Gul karamellfärg)

Rör ihop till en slät kräm och bre på dina muffins. Dekorera efter egen fantasi, eller gör tokiga katter.
Till mina cupcakes använde jag lakritsbåtar, non stop, lakritssnören, minimarshmallows och smält choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar