tisdag 11 oktober 2011

Vita chokladmuffins

Idag var en sån där dag när saker kändes lite jobbiga och tunga. Efter lite funderande kom jag på att det enda som skulle få mig på lättare humör var att gå in i köket och vispa ihop en muffinssmet och lyssna på riktigt bra musik. Min typ av terapi!
Hade jag inte rätt? Nu har det där jobbiga försvunnit nästan helt från tankarna och tisdagseftermiddagen känns sådär härligt höstskön med sol utanför fönstret.

Man tager vad man haver som någon en gång sa, så jag rotade i förråden och hittade vit choklad i skafferiet och grädde i kylen. Vad kan man göra på det om inte cupcakes?
Frostingen var ju något av ett hopkok, men blev riktigt lyckad! Krämig och sötsyrlig; passade perfekt till de söta muffinsen!

Den bra musiken då?
Jo, idag hittade jag Cary Brothers på Spotify. Ny bekantskap som gjorde mig riktigt glad i själen.





Vita chokladmuffins, 16 st.

3 ägg
2 ½ dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
100 g vit choklad
1 dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret tillsammans med chokladen. Låt svalna lite.
Vispa ägg och socker fluffigt. Häll i smörblandningen och blanda ihop.
Rör i vaniljsocker, mjöl och bakpulver, och sist mjölken. Blanda allt väl.
Skeda upp i muffinsformar och grädda mitt i ugnen ca 20 min.
Låt dem svalna.


Gräddfrosting

3 dl grädde
1 ½ dl creme fraiche
2 msk florsocker

Riven kokos
Finhackade hasselnötter

Vispa grädden hårt. Vispa sedan i fraiche och florsocker så att det blir en fluffig kräm.
Vispa ev. även i färg.
Klicka ut på muffinsen, strössla över kokos och hasselnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar