onsdag 23 mars 2011

Schackrutor

Bakar inte småkakor så ofta, även om det är gott att knapra på med lite te en murrig kväll. Tyckte i alla fall det var på tiden att jag testade schackrutor som jag gillade så mycket när jag var liten!
De blev lite små men annars var de toppengoda!!

Ca 50 st

5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Rör samman mjöl, socker och smör. Dela degen i två delar, blanda i vaniljsocker i den ena och kakao i den andra. Rulla ut degen till 4 längder, tänk på att inte göra dem för smala-kakan flyter inte ut i ugnen. Lägg en ljus längd jämte en mörk i två lager, tryck till lite lätt. Ställ in i kylen ung en halvtimme.
Skär tunna skivor, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugn ca 10 min.
Knapra gärna med en god kopp te :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar