onsdag 23 mars 2011

Godiscupcakes

Cupcakes är nog ändå det jag tycker är roligast att baka! Man kan vara hur kreativ som helst,med smaker å fyllningar, toppings, frostings, sockerdekorationer, färgglada formar...You name it :) För att inte tala om hur bedårande söta de är!

Häromveckan gjorde jag dessa cupcakes med mjölkchoklad i smeten, och geléhallonsmak på frostingen.
Frostingen skulle jag kunna äta med sked direkt ur bunken... Yum!!


Mitt grundrecept som jag oftast använder till cupcakes kommer från Leilas A piece of cake, en bok fylld av smarriga saker för övrigt!

Vaniljcupcakes, ca 16 st.

3 ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
100 g smält smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g hackad mjölkchoklad

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt pösigt. Blanda i mjölk och smör.
Rör ihop de torra ingredienserna tillsammans med chokladen och vänd sedan ner det i äggsmeten.
Klicka ut i formar, grädda mitt i ugnen ca 15 min.

Så till toppingen :)

Geléhallonfluff

3 dl grädde
80 g geléhallon

Värm grädden tillsammans med hallonen i en gryta tills hallonen smält (det får inte koka!).
Låt det stå kallt minst 6 timmar, gärna över natten. Vispa sedan till ett härligt fluff, och spritsa på dina cupcakes.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar