torsdag 11 april 2013

Körsbärspaj

Jag älskar körsbär.
Vilken lycka när jag hittade frysta körsbär på Willys så att jag kan njuta av körsbäriga bakverk året runt! Och dessutom inte kunde få ur huvet hur mycket jag ville äta körsbärspaj.
Jag använde två paket till min lilla paj, kommer inte ihåg hur mycket som var i men tippar på 225 gram styck :)
Kanongott och enkelt tips på körsbärsfyllning från The chocolate box som gjorde mig lyrisk i mun och hjärta.




Pajdeg

110 g smör, rumstemp.
3/4 dl strösocker
1 äggula
3 dl vetemjöl

Rör ihop smör och socker, och rör sedan i äggula och mjöl så du får en mjuk deg som du kan kavla. Plasta in och låt den vila i kyl ca en halvtimme.
Sätt ugnen på 200 grader.
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper och för över till en pajform.
(Spara gärna lite deg så att du kan skära ut remsor till ett fint gallermönster att toppa pajen med.)
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 minuter eller tills den är torr men inte fått så mycket färg.


Körsbärsfyllning

2 pkt frysta körsbär
1/4 dl strösocker
1 tsk maizena
½ tsk kanel
1 krm kardemumma

Tina körsbären något och blanda runt dem med kanel, socker, kardemumma och maizena. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet. Kavla ut och skär remsor av resterande deg och lägg i ett gallermönster ovanpå pajen.
Grädda i mitten av ugnen 30-40 minuter, eller tills pajen fått fin färg.
Servera med vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar