onsdag 20 mars 2013

Kladdkaka med apelsinsmak



Jag testar ständigt nya kladdkakerecept. Inte för att jag nånsin är missnöjd med något recept, men jag vill alltid prova nya grejer. Mitt eviga sökande efter den ultimata kladdkakan, det kanske borde vara ett livsmål?
Detta receptet smakar oemotståndligt av apelsin och choklad-hur gott är inte det ihop??-och jag slängde även i lite nougat för att jag hittade det hemma, men det är ju inget måste. Tack till linneacakes för tips på perfekt kladdig kladdkaka!


150 g smör
3 ägg
2 1/3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
Rivet skal av 1 apelsin
(50 g nougat)

Ugn: 200 grader

Smält smöret (låt eventuellt nougaten smälta med).
Rör ihop ägg och socker. Rör ner apelsinskal och smör och vänd sedan ner de torra ingredienserna.
Häll smeten i en springform och grädda i mitten av ugnen ca 8-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar