måndag 25 mars 2013

Chokladkola

Någon som är sugen på att göra eget påskgodis i år? Då tycker jag du ska prova dessa smaskiga chokladkolor! Helt underbara jag lovar.

Nu glömde jag ju ta kort på mina chokladkolor :( Oerhört oproffsigt av en bakbloggerska jag vet, men nu är de slut så...
Å andra sidan vet vi ju alla hur kolor ser ut, i detta fallet chokladbruna, fyrkantiga... Ja, ni fattar.
Men Johnny Depp en måndag är aldrig fel, kan vara precis vad vi behöver idag. Möjligt att han är bättre än choklad.
Varsågoda.




Och här kommer receptet! (Visst glömde vi lite vad vi egentligen pysslade med här?)

100 g smör
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl ljus sirap
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao

Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka upp, rör om då och då. Låt koka ca 10-15 minuter tills kolan når 124 grader. Gör ett kulprov för säkerhets skull så att det går att forma en liten seg kula av smeten. Häll upp smeten i en liten avlång form täckt med bakplåtspapper och låt den stelna i rumstemperatur. Klipp små kolor och slå in i cellofan eller vad du nu tycker är fint. Och mumsa sedan loss efter påskmaten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar