onsdag 25 juli 2012

Citronmarängröra


Ett recept ifrån min favorit Nigellas kokbok, och en dröm för alla som älskar syrlig citronsmak på sina efterrätter (som jag och min mor). Hon beskriver den som en citronmarängpaj som smälter på tungan. Mitt på spiken tycker jag.
Den går snabbt att svänga ihop innan serveringen, men vill man hellre förbereda kan den få vila i kylen tills det är dags och sedan bara dekorera.


4 små portioner

150 g lemon curd
1-2 tsk citronsaft eller citronlikör
2 ½ dl vispgrädde
Ett gäng maränger
Strimlat citronskal

Lägg curden i en liten skål och rör ner citronsaft eller likör så att den blir lite tunnare.
Vispa grädden i en annan skål så att den blir lagom tjock.
Vänd försiktigt ner citronblandningen i grädden, men låt det inte bli helt blandat; tänk citronripplad grädde. Vänd även ner ett gäng smulade maränger. Skeda upp i glas.
Dekorera med smulade maränger, överbliven lemon curd-blandning och citronskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar