söndag 5 februari 2012

Tiramisu med Amarula

Tiramisu har länge stått på min baklista, aldrig testat och vart sjukt nyfiken på hur en sådan smakar.
Ljuvligt, som det visade sig.
Detta blev en variant som jag tror kommer från Nigella. Jag hade ju inget marsalavin hemma som det är meningen ska vara i originalet, men däremot en skvätt Amarula! Nigella använder Baileys i receptet, men det kan ju gå på ett ut. Mums i munnen är det i alla fall!
Jag blev lite stressad av the Moniker i melodifestivalen så jag glömde helt pudra skapelserna med kakao när det var dags för efterrätt, men de var lika goda för det faktiskt! Utseendet fick lida lite för det bara...

Jag använde små skålar och gjorde fyra portioner (för det var det jag skulle servera), men då fick jag lite kräm över och använde bara halva paketet kex. Det beror såklart lite på hur skålarna ser ut, mina var rundade i botten men det går ju lika bra det.
Sedan går det såklart även bra att göra tiramisun i en stor form!





4-6 port.

2 dl starkt kaffe
1 ½ dl Amarula (eller Baileys)
1 pkt savoiardikex (italienska fingerkex, finns i kakhyllan på maxi t.ex)
1 ägg
½ dl strösocker
250 g mascarpone

Kakao


Blanda kaffet med hälften av Amarulan i en skål.
Separera ägget. Vispa gulan med sockret ljust och pösigt. Tillsätt resten av Amarulan och mascarponen, rör ihop till en jämn kräm.
Vispa äggvitan skummigt, vänd ner i krämen.
Doppa kexen snabbt i kaffeblandningen och täck botten på dina skålar. Bre hälften av krämen ovanpå. Täck med ännu ett lager kaffedoppade kex, och bre sedan resten av krämen ovanpå.
Låt stå i kylen över natten.
Pudra över kakao vid servering.


Såhär skulle den egentligen se ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar