tisdag 20 september 2011

Nougatkladdkaka

Ibland tar man bara lite här och där vad man har hemma i skafferiet när man är sugen på något sött. Och så blir det som en himmelsk fullträff i gommen och magen! Som en sockerdröm.

Jag hade en bit nougat kvar efter godisbaket i påskas, och tänkte att det är ju omöjligt att inte göra något gott på detta! Lite trött som man kan vara ibland så ville jag gärna göra det enkelt för mig, och en kladdkaka går ju så fort att röra ihop. Inte ens elvispen behöver man dra fram!

Jisses, vad gott resultatet blev! Och vilken tur att jag skrev ner direkt vad jag hade i, sånt glömmer jag snabbt annars... För denna kaka får jag nog baka igen!




150 g smör
150 g nougat
3 ägg
2 dl socker
2 ½ dl mjöl
3/4 tsk bakpulver
2 msk kakao

Smält smöret och nougaten ihop i en kastrull. Ta bort från värmen och rör ner äggen ett i taget.
Rör sedan i de torra ingredienserna. Häll smeten i en springform.
Grädda i mitten av ugnen 20-25 minuter.
Tänk på att kakan gärna ska vara dallrig i mitten när den är färdig, då blir den perfekt kladdig! Servera med grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar