tisdag 27 september 2011

Morotskaka

Förra veckan var det dags för min bakvecka på jobbet igen! Först blev jag lite ställd och kunde inte alls komma på vad jag skulle ta med mig som är lätt och inspirerande... Men sen kom jag att tänka på min saftiga morotskaka som jag inte gjort på flera år. Den fick det bli! Enkel att baka, håller sig i flera dagar och en krämig cream cheesetopping med kokos på alltihop! Man vill gärna ha mer än en bit..



Kakan

2 ägg
2 dl socker
1 dl smält smör
2 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 dl rivna morötter (3-4 st)

Vispa ägg och socker pösigt. Häll i det smälta smöret, och rör sedan ner de torra ingredienserna.
Riv morötterna fint och blanda ner dem i smeten.
Häll upp i en springform och grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 45 minuter.


Topping

200 g philadelphiaost
100 g kesella vanilj
1 lime; rivet skal

Kokos

Rör ihop toppingingredienserna till en slät kräm och bre på den avsvalnade kakan.
Strö över rikligt med kokos.

1 kommentar:

  1. Tack lilla bönan för ett fantastiskt smarrigt recept!!! Gjorde den igår å det blev succé!! Stor kram från malin( Smurrans;) )

    SvaraRadera